भीम गौतम
ऊर्जामन्त्री
राधा ज्ञवालीले अहिलेको ऊर्जा सचिव राजेन्द्रकिशोर क्षत्रीलाई सचिवमा
ल्याउनका लागि ठुलो कसरत गरिन् । राम्रो मान्छे ल्याउनका लागि आफूले दुई
महिनासम्म संघर्ष गरेको धेरै सार्वजनिक कार्यक्रममा सगर्व बताइन्, पनि ।
यही कारण एउटै जिल्लाका मन्त्री ज्ञवाली र पूर्वमुख्य सचिव लीलामणि
पौडेलबिच पानी बाराबारको अवस्था सिर्जना भयो । त्यसको असर ऊर्जा
मन्त्रालयले मन्त्रिपरिषद्मा लाने प्रत्येक प्रस्तावहरूमा पनि प¥यो तर ती
नै ऊर्जामन्त्री ज्ञवाली अहिले ऊर्जा सचिव हटाउनका लागि पहिलाको दुई
महिनाभन्दा बढी संघर्ष गरिरहेकी छिन् । निर्माणाधीन १ सय ४० मेगावाटको
तनहुँ जलविद्युत् आयोजनाको परामर्शदाता नियुक्ति मन्त्रिपरिषद्सम्म पुगेर
निर्णय गर्नुपर्ने विषय नै थिएन तर भयो । आर्थिक र प्राविधिक प्रस्ताव
हेरेर सामान्य तरिकाले टुंग्याउन सकिन्थ्यो तर यसमा मन्त्रीदेखि
प्रधानमन्त्रीसम्म पक्ष विपक्ष हुनुप¥यो ।
आर्थिक
वर्ष २०७१÷०७२ मा सम्पन्न हुनुपर्ने १३२ केभीको सोलु कोरिडोरको प्रसारण
लाइन अझै निर्माण सुरु भएको छैन । कुनै कम्पनीलाई ठेक्का दिलाउनका लागि
सर्तहरू परिवर्तन गरियो । त्यति गर्दा पनि त्यो कम्पनी नपरेपछि ठेकेदार
छनोट प्रक्रियामा ढिलाइ गरियो । जबकि त्यो आयोजना समयमा नबनेमा नेपाल
विद्युत् प्राधिकरणले त्यस क्षेत्रमा निर्माणाधीन आयोजनालाई ४५ प्रतिशतसम्म
जरीवाना तिर्नुपर्छ ।
अख्तियार
दुरुपयोग अनुसन्धान आयोगले एक दर्जन जलविद्युत् आयोजनाको लाइसेन्स खारेजीको
निर्णय ग¥यो । यो विषयले संसदको समितिदेखि ऊर्जा मन्त्रालयसम्म हलचल
मच्चायो । लाइसेन्स लिँदाको सर्त र प्रावधान कार्यान्वयन गरे नगरेको हेरेर
कारबाही गर्ने अधिकार ऊर्जा मन्त्रालयमा थियो तर त्यो कार्यान्वयन गर्न
मन्त्रालयले अख्तियारको निर्देशन कुर्नुपर्यो । खारेजीबारे यति चर्चा
परिचर्चा भयोकि मन्त्रिपरिषदमै लगेर निर्णय गर्नुपर्यो । मन्त्रिपरिषदले ५
आयोजनाको भौतिक प्रगति हेरेर निर्णय गर्न मन्त्रालयलाई नै जिम्मा दियो र
मन्त्रालयले विद्युत् विकास विभागको उपमहानिर्देशकको नेतृत्वको समितिले
भौतिक प्रगतिको आधारमा एक वटाको मात्र लाइसेन्स ब्युँत्याउन मिल्ने
प्रतिवेदन दियो । प्रतिवेदन कार्यान्वयन अहिले थन्किएको छ । प्रतिवेदन
विपरित लाइसेन्स व्यूत्याउन खोजिएपछि उर्जा मन्त्री र कर्मचारीहरूबीच
सम्बन्ध चिसिँदो छ ।
यी त केही उदाहरण
मात्र भए, ऊर्जा मन्त्रालय र यसअन्तर्गतका विद्युत् प्राधिकरण र विद्युत्
विकास विभागका हरेक योजना र कार्यक्रममा यस्ता लाचारी हर्कतहरू देखिन्छन् ।
यसमा प्राधिकरण व्यवस्थापन, ऊर्जा मन्त्रालयका अधिकारी, ऊर्जामन्त्री
मात्र होइन, कतिपय अवस्थामा अन्य मन्त्रीहरू र प्रधानमन्त्रीसमेत जोडिन्छन्
र मुछिन्छन् । १ सय चार बर्से जलविद्युत् इतिहासमा एक हजार मेगावाट पनि
विद्युत् उत्पादन गर्न नसकेर लोडसेडिङको चरम समस्या भोगिरहेको र परनिर्भर
बन्दै गएको नेपालका लागि यो विडम्बना हो तर ऊर्जा क्षेत्रमा दलाली
प्रवृत्ति बढिरहेकै छन् । माथिका सबै हर्कतहरूमा सबैभन्दा बढी दलालहरूको
हात छ अर्थात् ‘भैंसीले पुच्छर होइन, पुच्छरले भैंसी हल्लाइरहेको छ’ भन्ने
उखान सबैभन्दा सान्दर्भिक जलविद्युत् क्षेत्रमा बनेको छ । नियम, कानुन,
प्रकृया र पद्धति दलालहरूका अगाडी फिक्का बन्छन् र उनीहरूले लविङ
कानुनभन्दा पनि उच्च हुन्छ । यो नेपालको यथार्थता हो ।
जलविद्युत
क्षेत्रमा दलालहरू यति बलिया छन्कि प्रधानमन्त्री, मन्त्री क्वाटरदेखि
कार्यालयहरूसम्मको उनीहरू पहुँच एकदम सहज छ । पीडा लिएर पुग्ने
सर्वसाधारणलाई प्रधानमन्त्री, मन्त्री भेट्न एकदम कठिन छ, समय माग्न समेत
सोर्सफोर्स लगाउनुपर्छ तर दलालहरूले सजिलै समय पाउँछन् । विगतदेखि
वर्तमानसम्मको यथार्थता यही छ । उनीहरू यति शक्तिशाली हुन्छन्कि मन्त्रालय,
प्राधिकरण वा विभागको एक शाखाले गर्न सक्ने निर्णयहरूलाई उनीहरूले
आफ्नोअनुकूल बनाउन उथलपुथल गरिदिन्छन् । नमान्ने मन्त्री, कार्यकारी
निर्देशकदेखि सामान्य कर्मचारीहरूलाई तत्काल हटाउन सक्ने क्षमता उनीहरूसँग छ
। प्रधानमन्त्री, मन्त्रीसम्म मात्र होइन, उनीहरूको पहुँच हरेक राजनीतिक
दलहरूसँग उत्तिक्कै छ । पददेखि पैसासम्मको सेटिङ मिलाउन सक्ने दलालहरूको
घनचक्करभित्र जलविद्युत् क्षेत्र रुमलिरहेको छ । नत्र एक अध्ययनबाट ८३ हजार
मेगावाट र अधिकत्तम उत्पादन गर्न सकेमा २ लाखसम्म जलविद्युत् उत्पादन गर्न
सक्ने नेपालमा १ हजार मेगावाट पनि जलविद्युत् उत्पादन नभएर हामी किन
लोडसेडिङ छौं ? किन भारतबाट आयात बढाएर परनिर्भर हुने अवस्था आएको छ ? किन
हाम्रा जलविद्युत् आयोजनाहरू समयमै बन्दैनन् र नबनाउनेहरूले बारम्बार
लाइसेन्सको म्याद थपिरहन्छन् ? किन पद्धति, प्रक्रिया र कानुनभन्दा माथि
लाइसेन्स लिनेहरू हुन्छन् ? के जलविद्युत् उत्पादनका लागि सरकारसँग योजना
छैन ?
हो, जलविद्युत् उत्पादनका लागि
सरकारसँग धेरै योजना छन् तर खोलामा पानी बगिरहेकै छ तर त्यो करेन्ट भएर
लोडसेडिङ अन्त्य भएको छैन । कार्यान्वयन पक्ष कमजोर छ । पाँच वर्षमा ५ हजार
मेगावाट विद्युत् उत्पादन, १० वर्षमा १० हजार मेगावाट, २० वर्षमा २५ हजार
मेगावाट, साढे चार वर्षमा लोडसेडिङ अन्त्य, तिन वर्षमा लोडसेडिङ
अन्त्यलगायतका थुप्रै योजनाहरू सार्वजनिक भए । सरकारपिच्छे नै योजनाहरू
आएका छन् । तर विद्युत्को उत्पादन सुध्रिएको छैन । २०६० सालदेखि लोडसेडिङको
चार्ट बढिरहेको छ अनि विद्युत्को माग प्रत्येक वर्ष १ सय मेगावाटको
हाराहारीमा बढीरहेको छ तर उत्पादन यो अवधिमा ४ सय मेगावाट पनि बढेको छैन ।
यसले पनि स्पष्ट रूपमा सरकारले विद्युत् उत्पादनका लागि अघि बढाएका अधिकांश
आयोजनाहरू असफल भएको देखाउँछ । एकातिर लोडसेडिङको चार्ट बढिरहेको छ भने
अर्कोतिर विद्युत् उत्पादन गर्ने महŒवकांक्षी योजनाहरूको चाङ बढिरहेको छ ।
किन सबै आयोजनाअघि बढेनन् ? बनाएका योजनाहरू कार्यान्वयन गर्न ऊर्जा
मन्त्रालयका नेतृत्व गर्ने मन्त्रीदेखि कर्मचारीहरूसम्म किन लागेनन् ?
उनीहरूले के हेरेर बसे ? यी र यस्ता धेरै प्रश्नहरू अनुत्तरित छन् ।
योजना
अघि बढ्ने हल्लाहरू धेरै छन् । पञ्चेश्वर बहुउद्देश्यीय, कर्णाली
चिसापानी, माथिल्लो कर्णाली, अरूण तेस्रो आयोजना बनाउनका लागि सुरु भएको
इतिहास एकादेशको कथा भइसकेको छ तर अहिलेसम्म बनेका छैनन् । लाइसेन्स लिने
आयोजना बढी छन्, उत्पादन हुने कम छन् । यी सबैको कारणको पछाडि कतै कतै
सरकारका नेतृत्व गर्नेहरूको ध्यान अर्कोतिर मोडिएको देखिन्छ । गम्भीर रूपमा
जलविद्युत् आयोजनाहरू निर्माणका लागि सरकार लागेको भए सायद धेरै आयोजनाहरू
बनिसक्थे तर अधिकांश आयोजनाको ठेक्का छनोटदेखि आर्बिटेसनसम्मको अवस्था
हेर्ने हो भने उदेकलाग्दो छ । एउटा जलविद्युत् आयोजनाहरूले विनाझन्झट अघि
बढाउन नपाउनुको पछाडि कतै त कतै एजेन्ट र दलालहरूको सक्रियता देखिन्छ ।
जबसम्म जलविद्युत् क्षेत्रमा दलालहरूको सक्रियता र पहुँच अन्त्य हुँदैन,
कानुन, विधि र प्रक्रिया स्थापित हुँदैन, तबसम्म जलविद्युत् क्षेत्र
लोडसेडिङको भयावह समस्यामा रहिरहन्छ । विदेशी परनिर्भरता बढ्दै जान्छ,
विदेश जलविद्युत् आयोजना बेच्ने सपनाहरू सपनामै सीमित हुन्छन् । अहिले पनि
जलविद्युत् क्षेत्र त्यही दलालविहीन अवस्था पर्खिरहेको छ तर कहिले
दलालविहीन बन्छ भन्ने प्रश्न अनुत्तरित छ किनकि हरेक प्रधानमन्त्री,
मन्त्री, सचिव, कर्मचारीको स्वार्थ पूर्ति गर्ने सशक्त र बलियो माध्यम यी
नै बनेका छन् । यिनीहरूको अन्त्य नभएसम्म जलविद्युत् अनावश्यक घनचक्कर
फसिरहन्छ । अनेक वाद र विवाद थिचिरहन्छ ।
journalistbhim@gmail.com
http://erajdhani.com/article/0956739001440727668
No comments:
Post a Comment